Algemeen

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 11 februari 2019 is aangegeven dat het dalende aantal vrijwilligers binnen onze vereniging en het alsmaar zwaarder wordende takenpakket op deze groep, een alarmbel heeft doen rinkelen, waarbij het nodig is om met maatregelen te komen, waarbij de continuïteit van onze vereniging gewaarborgd is en blijft.

Uitgangspunt
mag lid worden van S.V. Zandvoort en heeft het recht op het spelen van wedstrijden; maar leden hebben de plicht om bij te dragen in de organisatie van S.V. Zandvoort. Denk hierbij aan het verrichten van vrijwilligerstaken.

Wat zijn dan precies deze vrijwilligerstaken?
Op dit moment hebben wij een aantal taken , die in de loop van de tijd aangevuld gaan worden, gedefinieerd. Dit zijn de bardienst, keukendienst en het wedstrijdsecretariaat. De taak scheidsrechter behoort hier ook toe, maar is (nog) niet invulbaar, omdat we hier een andere werkwijze voor hanteren.

Voor wie gelden deze taken?
Taakplichtig zijn alle actieve leden vanaf 18 jaar en alle ouders/verzorgers van de jeugdleden van JO/MO8 t/m JO/MO17.

Toevoeging

• Jeugdleden vanaf 14 jaar kunnen zelf hun taak vervullen (in plaats ouder(s)/verzorger(s), met uitzondering van kantinedienst waarbij alcohol wordt geschonken). Denk hierbij aan het fluiten van een wedstrijd, of assisteren op het wedstrijdsecretariaat.
  • Gezinnen met meer dan één spelend lid (1 of meerdere kinderen en/of 1 of beide ouders/verzorgers) worden voor maximaal twee taakplichtingen ingeroosterd.

Bovenstaande is niet van toepassing op leden die al een rol binnen S.V. Zandvoort hebben (zoals o.a. scheidsrechters, leiders en trainers)

Hoe gaat dit in zijn werk?
Het bestuur heeft ervoor gekozen dat ieder lid van S.V. Zandvoort (zoals hierboven genoemd) taken op zich moet nemen gedurende het seizoen. Voor het uitvoeren van een taak ontvangt het lid een aantal punten (afhankelijk van de tijdsduur en taak).
Ieder lid wordt geacht het vastgestelde aantal punten (6), over het seizoen te behalen. Dit wordt gedaan door jezelf in te plannen voor een bar of keukendienst of voor het wedstrijdsecretariaat. Ook is het mogelijk om bij georganiseerde evenementen/activiteiten (bijv. bij toernooien) punten te behalen

Punten per taak
Voor de bar dienst (die per team wordt ingedeeld) ontvang je 2 punten per persoon
Voor de keukendienst (die per 3 uur wordt ingedeeld) ontvang je 3 punten
Voor het wedstrijdsecretariaat (ingedeeld per 2 uur) ontvang je 2 punten
Voor het fluiten van een junioren/senioren wedstrijd ontvang je 2 punten
Voor het fluiten/begeleiden van een pupillen wedstrijd ontvang je 1 punt

In de vrijwilligersplanning op de website staan al deze taken (muv het fluiten) vermeld en kan iedereen (na registratie) zichzelf inplannen.
zoals gemeld wordt ieder lid geacht om ieder seizoen 6 punten te behalen. Dit kan zijn door bijv 3 bardiensten te draaien, of 3 senioren wedstrijden te fluiten. (of een combinatie van).
Vrijwilligerstaken kunnen worden afgekocht voor 60 euro per seizoen.

Registratie en inplannen
Ieder lid krijgt binnenkort een e-mail om zich te registreren en aan te melden. (mocht je dat nog niet gedaan hebben).
Het is de bedoeling dat  zelf aangegeven wordt, wanneer je de taak kan uitvoeren, en vervolgens dit ook zelf kan inplannen.
Mocht je daar geen gebruik van maken, dan wordt je automatisch ingeroosterd.
het kan natuurlijk voor komen dat een taak niet uitkomt, het is dan noodzakelijk om ZELF de dienst te ruilen.  “VERZOEK BEHEERDER OM VERVANGING” geldt hier niet.

Registratie link: https://www.svzandvoort.nl/939/registreren-als-vrijwilliger/login/
Taakplanning link: https://www.svzandvoort.nl/940/vrijwilligers-planning/ (registratie noodzakelijk voordat je kunt inplannen).

Naleving
In het geval dat een vrijwilliger ingeroosterd staat maar niet komt, volgt er een boete van 30 Euro. Dit wordt vanaf 1 januari 2020 toegepast. Het is dus in het belang van de vrijwilliger om zelf te plannen op een moment dat het je schikt om zodoende boetes te voorkomen. Het bestuur heeft ervoor gekozen om iedereen binnen de vereniging te betrekken bij het uitvoeren van het vrijwilligersbeleid.

Voor vragen/opmerkingen : [email protected]